mgr Patrycja Wolak – Bieda

mgr Patrycja Wolak – Bieda

FIZJOTERAPEUTA UROGINEKOLOGICZNY

      Patrycja Wolak – Bieda – pedagog, Terapeuta i Diagnosta Integracji Sensorycznej, Trener
      Smyko-multisensoryki, manager Szkoły Rodzenia Medicome Baby

       

      Godziny pracy


      Poniedziałek: 13:00 – 17:50
      Środa: 10:00 – 15:30
      Czwartek: 16:00 – 18:45 (Zajęcia grupowe z Magdaleną Kosowską)

      Cennik


      -Diagnoza SI (Przewidziane 2 spotkania) – 100 zł/h
      – Pisemna opinia na prośbę rodzica – 50 zł
      – Terapia SI – 90 zł/45-55 min (w zależności od potrzeb dziecka)
      – Konsultacja niemowląt i małych dzieci do 3 r.ż. – 100 zł/h
      Smykomultisensoryka:
      – Karnet miesięczny (4 wejścia dziecka i opiekuna) – 160 zł
      – Jednorazowe wejście dziecka i opiekuna – 50 zł

      Zakres działań


       

      1. Terapia i diagnoza integracji sensorycznej

      Codziennie i nieustannie, do ludzi w każdym wieku, docierają bodźce oraz niezliczona
      liczba informacji ze środowiska zarówno zewnętrznego jak i wewnętrznego. Wszelkie
      komunikaty odbierane są za sprawą powszechnie znanych zmysłów wzroku, smaku, dotyku,
      słuchu, węchu, ale jak się okazuje nie tylko dzięki tym pięciu wymienionym. Wiele osób nie
      zdaje sobie sprawy z istnienia dwóch pozostałych układów sensorycznych a mianowicie
      przedsionkowego i proprioceptywnego, które wraz ze zmysłem dotyku określane są, jako
      systemy bazowe.
      Można powiedzieć, iż niezwykle ważną rolę będzie pełniła zdolność człowieka do
      odczuwania, rozumienia i organizowania informacji dostarczanych przez zmysły
      z otoczenia jak i własnego ciała oraz przetwarzania ich w mózgu. Proces ten nazywany jest
      integracją sensoryczną bądź przetwarzaniem sensorycznym.

      Warto mieć jednak na uwadze, iż nie u wszystkich osób przetwarzanie zmysłowe
      przebiega prawidłowo. Lęk wysokości może stanowić pewien deficyt integracji sensorycznej
      jednakże w tym przypadku osoba po prostu unika sytuacji, które mogą go wywołać. Problem
      pojawia się w momencie, gdy zaburzenie integracji sensorycznej może utrudniać codzienne
      funkcjonowanie a dokładniej problemy w nauce, problemy z nawiązywaniem kontaktów
      społecznych czy też problemy z brakiem akceptacji samego siebie.
      Zaburzenie przetwarzania sensorycznego to „trudność w sposobie odbierania,
      organizowania i wykorzystywania przez mózg informacji sensorycznej, w wyniku, czego
      codzienne interakcje z otoczeniem danej osoby są nieefektywne. Stymulacja sensoryczna
      może wywołać trudności w ruchu, emocjach, uwadze lub reakcjach adaptacyjnych tej osoby”
      (C. S. Kranowitz, Nie – zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza
      i postępowanie).
      Naprzeciw powyższym trudnościom wychodzi diagnostyka i terapia procesów
      integracji sensorycznej, którą praktykujemy w naszym Centrum Medycznym.

      2. Konsultacja niemowląt i małych dzieci 3 r.ż.

      Jednym z warunków prawidłowego rozwoju małego człowieka jest  stworzenie
      warunków, które umożliwiają mu poznawanie własnego ciała oraz eksplorowanie otoczenia,
      w którym, na co dzień wzrasta.
      Dlaczego warto dbać o to już od narodzin?
      Niezwykle cenną właściwością mózgu jest jego neuroplastyczność. Układ nerwowy
      dziecka kształtuje się poprzez doświadczenia i stymulacje, którym jest poddawany. Dziecko,
      aby w pełni się rozwijać potrzebuje różnorodnych bodźców i ich powtarzalności. Ilość
      połączeń w mózgu wpływa na to, jak dziecko funkcjonuje (jak zapamiętuje, jak spostrzega i
      uczy się świata). Pierwsze trzy lata życia dziecka są okresem największej plastyczności
      mózgu. Brak stymulacji z tego okresu nie jest prosty do nadrobienia.
      Zatem co robić z dzieckiem? Co wybierać z wachlarzu artykułów, zabawek
      i akcesoriów proponowanych na rynku? Jak nie doprowadzić do przestymulowania i tym
      samym niepokojących zachowań u dziecka?

      Konsultacja według potrzeb może obejmować:

      – ocenę procesów samoregulacji związanych z przetwarzaniem bodźców
      sensorycznych;
      – poradę jak (prze)stymulować rozwój zmysłowy dziecka?
      – poradę jak mądrze bawić się z niemowlakiem?
      – poradę jakie zabawki i pomoce wybierać i jak z nich korzystać?
      – DIY – zabawki i aktywności, które można przygotować samemu.

      3. Smyko-Multisensoryka ®

      Czym są zajęcia?
      Są to zajęcia sensoryczne, których program został stworzony w oparciu o założenia
      teorii integracji sensorycznej przez doświadczonego pedagoga, terapeutę integracji
      sensorycznej.

      SMYKO – MULTISENSORYKA® to zajęcia o charakterze:
      – Rozwojowym – wspierają całościowy rozwój dziecka.
      – Profilaktycznym – zapobiegają powstawaniu deficytów sensorycznych – związanych
      z tzw. deprywacją sensoryczną (czyli zbyt małą ilością różnorodnych bodźców
      potrzebnych do prawidłowego rozwoju).
      – Przesiewowym – prowadzący jest w stanie wstępnie określić profil sensoryczny
      dziecka – jeśli dziecko nadmiernie poszukuje lub konsekwentnie unika pewnych
      bodźców sensorycznych. Jest to pierwszy krok w celu wykrywania zaburzeń integracji
      sensorycznej.
      – Edukacyjnym – rodzice i opiekunowie dowiadują się, w jaki sposób prawidłowo
      stymulować zmysły maluszka poprzez proste aktywności i zabawę.
      – Zabawowym – zajęcia odbywają się poprzez zabawę.
      – Nastawionym na proces – a nie na efekt. Na zajęciach najważniejsza jest sama zabawa
      i doświadczanie, a nie wykonanie konkretnej pracy plastycznej czy zadania.

      Dla kogo?

      Zajęcia są skierowane do WSZYSTKICH dzieci od 6 miesiąca do 6 roku życia (a
      nawet starszych) i ich rodziców lub opiekunów, z podziałem na grupy wiekowe*.
      (*na ten moment zajęcia będą organizowane dla dzieci w wieku od 6 do 14 miesiąca).
      Zapraszamy wszystkie dzieci, a w szczególności dzieci z grupy ryzyka zaburzeń
      integracji sensorycznej, czyli:

      – ciąża wysokiego ryzyka (m.in. bliźniacze i wieloracze, in-vitro, zagrożone),
      – nieprawidłowości okołoporodowe, – porody przez cesarskie cięcie,
      – wcześniactwo,
      – obniżona punktacja Apgar,
      – nieprawidłowości w napięciu mięśniowym (obniżone lub wzmożone napięcie
      mięśniowe, asymetria)
      – problemy z ssaniem,
      – późne osiąganie kamieni milowych w rozwoju,
      – dzieci o wysokich potrzebach „High Need Baby”(mało śpią i często się wybudzają,
      trudno zasypiają, bardzo dużo płaczą, chcą być ciągle noszone bądź unikają kontaktu
      fizycznego),
      – dzieci nadwrażliwe na bodźce.

      Jak są prowadzone?

      – Na zajęciach stymulujemy wszystkie zmysły (7, a nawet 8!), przede wszystkim
      skupiając się na 3 podstawowych systemach zmysłowych.
      – Zajęcia są modyfikowane do możliwości i potrzeb poszczególnej grupy.
      – Każde zajęcia przebiegają wg stałego planu, w specjalnie przygotowanej do tego sali.
      – Zabawy i aktywności są proponowane przez prowadzącego, ale jest też czas na
      zabawę własną.
      – Nigdy nie zmuszamy i nie robimy nic na siłę, zajęcia są tak zaaranżowane, aby każdy
      znalazł coś dla siebie – staramy się podążać za dzieckiem na ile to tylko możliwe i pod
      tym kątem modyfikować zabawy.
      – Rodzice dostają informacje, w jaki sposób bawić się z własnym dzieckiem i dlaczego.
      – Standardem na zajęciach jest również możliwość podwieszenia sprzętu stymulującego
      układ przedsionkowy.
      – Specjalnie do programu SMYKO- MULTISENSORYKA® została napisana ścieżka
      dźwiękowa©  (przez profesjonalnych muzyków/ muzykoterapeutów z Evana Studio),
      która odpowiada poszczególnym częściom zajęć.
      Na zajęciach jest mnóstwo: słuchania i śpiewania, masowania i dotykania różnorodnych
      faktur, ściskania i zgniatania, malowania i paćkania się, obserwowania i doświadczania,
      smakowania i wąchania, ruszania się i huśtania/bujania, nieskrępowanego poznawania
      świata wielozmysłowo. Wszystko po, to żeby jak najlepiej wspierać dzieci oraz edukować
      rodziców: jak w prosty sposób, poprzez zabawę wspierać rozwój własnego dziecka, na co
      dzień, czerpiąc przy tym dużo radości i satysfakcji ze wspólnej zabawy.

      4. Zajęcia grupowe dla uczniów z trudnościami w nauce

      Zapraszamy do udziału w zajęciach uczniów ze specyficznymi trudnościami
      w nauce, a więc:
      – dyslektyków
      – dysortografików
      – dysgrafików
      – dyspraktyków
      – a także dzieci znajdujące się w grupie ryzyka dysleksji.
      Atrakcją naszych zajęć jest wykorzystanie RUCHU będącego podstawą wszystkich
      działań w tym także możliwości uczenia się. Dość często trudnościom w nauce towarzyszą
      problemy z Integracją Bilateralną, a więc ze współpracą, koordynowaniem symetrycznych
      i asymetrycznych ruchów a także z przekraczaniem linii środkowej ciała. Przekłada się to
      bezpośrednio na niezrozumienie instrukcji, problemy w rozróżnianiu prawej i lewej strony,
      nieprawidłowe przetwarzanie słuchowe, problemy z czytaniem, pisaniem, mówieniem,
      pamięcią.
      Dzięki Metodzie Bilateralnej Integracji polegającej na wykonywaniu odpowiednio
      dobranych ćwiczeń a dokładnie sekwencji ruchowych, w sposób przyjemny i atrakcyjny dla
      dzieci usprawniamy pracę obu półkul mózgowych oraz rozwijać połączenia nerwowe.
      Program Integracji Bilateralnej można łączyć z innymi programami, dlatego też
      równolegle wykorzystujemy Program Integracji Odruchów według Sally Goddard.
      Program Integracji Odruchów według Sally Goddard nazywany inaczej
      Wspomaganiem rozwoju dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce” opiera się na
      powtarzaniu naturalnych, prawidłowych wzorców ruchowych, jakie wykonuje dziecko
      w pierwszym roku życia, co ma wpłynąć na dojrzałość neuromotoryczną oraz usprawnić
      funkcje i obszary warunkujące proces uczenie się i zdobywania informacji.

      Zajęcia grupowe dla dzieci z trudnościami emocjonalnymi

      Program zajęć:
      Poznanie emocji i ich sygnałów płynących z ciała:
      – Termometr złości: ile nas, tyle emocji.
      – Praca z bajkami terapeutycznymi – dla grupy młodszej.
      – Mentalne techniki zarządzania emocjami – dla grupy starszej.
      – Tworzenie palety barw emocji.
      – Ekspresja emocji, na co dzień – kompletowanie narzędzi pomocnych w akceptowanym
      wyrażaniu przeżywanych uczuć: np. torba złości, krzesło zastanowienia, słoik
      spokoju.
      – Uzewnętrznianie emocji w ruchu i tańcu.
      – Granice ciała i emocji – warsztat arteterapeutyczny.

      Cykl spotkań dla rodziców dzieci z trudnościami emocjonalnymi

      Program zajęć:
      – Mózg a emocje. Temperament człowieka.
      –  Rozwój integracji sensorycznej a zachowanie.
      – Czym jest podwrażliwość i nadwrażliwość na bodźce?
      – Jakie aktywności pomagają w wyciszeniu? Wypróbujesz na sobie!
      –  Pozytywna dyscyplina – co zamiast „nie” i kar?
      – „Nie z miłości”.
      – Porozumienie bez przemocy. Poznaj język życia: komunikaty i zwroty przydatne
      w codziennej rozmowie z dzieckiem, partnerem, szefem.
      – Spotkanie z własną złością.