Codziennie i nieustannie, do ludzi w każdym wieku, docierają bodźce oraz niezliczona liczba informacji ze środowiska zarówno zewnętrznego jak i wewnętrznego. Wszelkie komunikaty odbierane są za sprawą powszechnie znanych zmysłów wzroku, smaku, dotyku, słuchu, węchu, ale jak się okazuje nie tylko dzięki tym pięciu wymienionym. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z istnienia dwóch pozostałych układów sensorycznych a mianowicie przedsionkowego i proprioceptywnego, które wraz ze zmysłem dotyku określane są, jako systemy bazowe.
Można powiedzieć, iż niezwykle ważną rolę będzie pełniła zdolność człowieka do odczuwania, rozumienia i organizowania informacji dostarczanych przez zmysły z otoczenia jak i własnego ciała oraz przetwarzania ich w mózgu. Proces ten nazywany jest integracją sensoryczną bądź przetwarzaniem sensorycznym.
Warto mieć jednak na uwadze, iż nie u wszystkich osób przetwarzanie zmysłowe przebiega prawidłowo. Lęk wysokości może stanowić pewien deficyt integracji sensorycznej jednakże w tym przypadku osoba po prostu unika sytuacji, które mogą go wywołać. Problem pojawia się w momencie, gdy zaburzenie integracji sensorycznej może utrudniać codzienne funkcjonowanie a dokładniej problemy w nauce, problemy z nawiązywaniem kontaktów społecznych czy też problem z brakiem akceptacji samego siebie.
Zaburzenie przetwarzania sensorycznego to „trudność w sposobie odbierania, organizowania i wykorzystywania przez mózg informacji sensorycznej, w wyniku czego codzienne interakcje z otoczeniem danej osoby są nieefektywne. Stymulacja sensoryczna może wywołać trudności w ruchu, emocjach, uwadze lub reakcjach adaptacyjnych tej osoby” (C. S. Kranowitz, Nie – zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie). Naprzeciw powyższym trudnościom wychodzi diagnostyka i terapia procesów integracji sensorycznej, którą praktykujemy w naszym Centrum Medycznym.
Jednym z warunków prawidłowego rozwoju małego człowieka jest stworzenie warunków, które umożliwiają mu poznawanie własnego ciała oraz eksplorowanie otoczenia, w którym na co dzień wzrasta. Dlaczego warto dbać o to już od narodzin? Niezwykle cenną właściwością mózgu jest jego neuroplastyczność. Układ nerwowy dziecka kształtuje się poprzez doświadczenia i stymulacje, którym jest poddawany. Dziecko, aby w pełni się rozwijać potrzebuje różnorodnych bodźców i ich powtarzalności. Ilość połączeń w mózgu wpływa na to, jak dziecko funkcjonuje (jak zapamiętuje, jak spostrzega i uczy się świata). Pierwsze trzy lata życia dziecka są okresem największej plastyczności mózgu. Brak stymulacji z tego okresu nie jest prosty do nadrobienia.
Zatem co robić z dzieckiem? Co wybierać z wachlarzu artykułów, zabawek I akcesoriów proponowanych na rynku? Jak nie doprowadzić do przestymulowania i tym samym niepokojących zachowań u dziecka?
Konsultacja według potrzeb może obejmować:
Są to zajęcia sensoryczne, których program został stworzony w oparciu o założenia teorii integracji sensorycznej przez doświadczonego pedagoga, terapeutę integracji sensorycznej.
SMYKO – MULTISENSORYKA® to zajęcia o charakterze:
Dla kogo?
Zajęcia są skierowane do WSZYSTKICH dzieci od 6 miesiąca do 6 roku życia (a nawet starszych) i ich rodziców lub opiekunów, z podziałem na grupy wiekowe (na ten moment zajęcia będą organizowane dla dzieci w wieku od 6 do 14 miesiąca).
Zapraszamy wszystkie dzieci, a w szczególności dzieci z grupy ryzyka zaburzeń integracji sensorycznej, czyli:
Jak są prowadzone?
Na zajęciach jest mnóstwo: słuchania i śpiewania, masowania i dotykania różnorodnych faktur, ściskania i zgniatania, malowania i paćkania się, obserwowania i doświadczania, smakowania i wąchania, ruszania się i huśtania/bujania, nieskrępowanego poznawania świata wielozmysłowo.
Wszystko po, to żeby jak najlepiej wspierać dzieci oraz edukować rodziców: jak w prosty sposób, poprzez zabawę wspierać rozwój własnego dziecka na co dzień, czerpiąc przy tym dużo radości i satysfakcji ze wspólnej zabawy.
Zapraszamy do udziału w zajęciach uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce, a więc:
Atrakcją naszych zajęć jest wykorzystanie RUCHU będącego podstawą wszystkich działań w tym także możliwości uczenia się. Dość często trudnościom w nauce towarzyszą problemy z Integracją Bilateralną, a więc ze współpracą, koordynowaniem symetrycznych i asymetrycznych ruchów a także z przekraczaniem linii środkowej ciała. Przekłada się to bezpośrednio na niezrozumienie instrukcji, problemy w rozróżnianiu prawej i lewej strony, nieprawidłowe przetwarzanie słuchowe, problemy z czytaniem, pisaniem, mówieniem, pamięcią.
Dzięki Metodzie Bilateralnej Integracji polegającej na wykonywaniu odpowiednio dobranych ćwiczeń a dokładnie sekwencji ruchowych, w sposób przyjemny i atrakcyjny dla dzieci usprawniamy pracę obu półkul mózgowych oraz rozwijać połączenia nerwowe.
Program Integracji Bilateralnej można łączyć z innymi programami, dlatego też równolegle wykorzystujemy Program Integracji Odruchów według Sally Goddard.
Program Integracji Odruchów według Sally Goddard nazywany inaczej „Wspomaganiem Rozwoju Dzieci Ze Specyficznymi Trudnościami W Nauce” opiera się na powtarzaniu naturalnych, prawidłowych wzorców ruchowych, jakie wykonuje dziecko w pierwszym roku życia, co ma wpłynąć na dojrzałość neuromotoryczną oraz usprawnić funkcje i obszary warunkujące proces uczenie się i zdobywania informacji.
PROGRAM ZAJĘĆ:
11. MINDFULNESS
Termin mindfulness tłumaczony jako uważność lub uważna obecność to termin, który stworzył Jon Kabat – Zinn założyciel Ośrodka Uważności
w Medycynie, Opiece Zdrowotnej i Społeczeństwie Wydziału Medycznego University of Massachusetts.
Mindfulness to stan świadomości będący wynikiem intencjonalnego i nieoceniającego kierowania uwagi na to czego doświadczamy w chwili obecnej.
To kierowanie uwagi na to, czego doświadczamy w chwili obecnej, tu i teraz, to jasne doświadczanie i postrzeganie tego co dzieje się wewnątrz nas lub co dociera do nas ze świata zewnętrznego.
Trening uważności to ćwiczenia umysłu przeznaczone dla osób, które:
– nie radzą sobie ze stresem i negatywnymi emocjami.
Jest pomocny w:
– stanach depresyjnych,
– pomaga w uczeniu się harmonijnego życia z innymi ludźmi i środowiskiem.
Akademia Mindfulness dla Młodzieży to licencjonowany program zajęć edukacyjnych przygotowanych dla młodzieży w wieku od 11 do 15 lat.
Kurs składa się z 6 ok. godzinnych lekcji, zaprojektowanych tak, aby ważność była po trochu odkrywana, a nie od razu „podana na tacy”. Taka
forma okazuję się być ciekawsza i bardziej owocna dla młodzieży. Każda z lekcji składa się z multimedialnego filmu odtwarzanego na rzutniku,
określonej dawki wiedzy teoretycznej oraz ćwiczeń praktycznych związanych z uważnym oddechem czy ruchem.
Program zawiera wiedzę dotyczącą:
– prawidłowego oddechu,
– funkcjonowania mózgu,
– snu,
– roli hormonów i emocji w życiu człowieka.
Korzyści płynące z kursu to:
Lepsza koncentracja i pamięć
Zmniejszenie niepokoju i napięcia
Redukcja stresu
Większa świadomość emocji i ciała
Zmniejszenie poziomu agresji i autoagresji
Program AMdM
Lekcja 1. Doświadczyć Oddechu – tempo oddychania, układ oddechowy, ćwiczenia oddechowe
Lekcja 2. Czuć swoje ciało – co wiesz o funkcjonowaniu ciała i hormonów
Lekcja 3. Zauważyć uwagę – kształty i kolory, tryb odczuwania i myślenia, zmysły
Lekcja 4. Przyjmować uczucia – odczuwanie emocji w ciele
Lekcja 5. Chwytać myślenie – badanie swojego nadinterpretowania
Lekcja 6. Praktyka u ważności – organy wewnętrzne i emocje, rozwój młodego umysłu, reakcje stresowe w życiu codziennym.
Cena kursu: 600 zł
Terapia psychologiczna małego dziecka z trudnościami rozwojowymi (0-7 rok życia)
DIAGNOZA PSYCHOLOGICZNA POZIOMU ROZWOJU INTELEKTUALNEGO (0-69 ROK ŻYCIA)
KONSULTACJA PSYCHOLOGICZNA W ZAKRESIE TRUDNOŚCI WYCHOWAWCZYCH I EMOCJONALNYCH
KOSZT ZAJĘĆ: 50 ZŁ. OBOWIĄZUJĄ KARNETY MIESIĘCZNE, CENA UZALEŻNIONA JEST OD ILOŚCI ZAJĘĆ PRZYPADAJĄCYCH NA DANY MIESIĄC.