Masz pytania? Zadzwoń: +48 698 901 491 +48 570 333 337

Medicome Family

DIAGNOZA, TERAPIA I WSPARCIE DZIECKA I RODZINY

CO OFERUJEMY?

  1. TERAPIA PSYCHOLOGICZNA MAŁEGO DZIECKA Z TRUDNOŚCIAMI ROZWOJOWYMI (0-7 ROK ŻYCIA)
  1. DIAGNOZA PSYCHOLOGICZNA POZIOMU ROZWOJU INTELEKTUALNEGO (0-69 ROK ŻYCIA)
  1. TERAPIA I DIAGNOZA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ (SI)

Codziennie i nieustannie, do ludzi w każdym wieku, docierają bodźce oraz niezliczona liczba informacji ze środowiska zarówno zewnętrznego jak i wewnętrznego. Wszelkie komunikaty odbierane są za sprawą powszechnie znanych zmysłów wzroku, smaku, dotyku, słuchu, węchu, ale jak się okazuje nie tylko dzięki tym pięciu wymienionym. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z istnienia dwóch pozostałych układów sensorycznych a mianowicie przedsionkowego i proprioceptywnego, które wraz ze zmysłem dotyku określane są, jako systemy bazowe.

Można powiedzieć, iż niezwykle ważną rolę będzie pełniła zdolność człowieka do odczuwania, rozumienia i organizowania informacji dostarczanych przez zmysły z otoczenia jak i własnego ciała oraz przetwarzania ich w mózgu. Proces ten nazywany jest integracją sensoryczną bądź przetwarzaniem sensorycznym.

Warto mieć jednak na uwadze, iż nie u wszystkich osób przetwarzanie zmysłowe przebiega prawidłowo. Lęk wysokości może stanowić pewien deficyt integracji sensorycznej jednakże w tym przypadku osoba po prostu unika sytuacji, które mogą go wywołać. Problem pojawia się w momencie, gdy zaburzenie integracji sensorycznej może utrudniać codzienne funkcjonowanie a dokładniej problemy w nauce, problemy z nawiązywaniem kontaktów społecznych czy też problem z brakiem akceptacji samego siebie.

Zaburzenie przetwarzania sensorycznego to „trudność w sposobie odbierania, organizowania i wykorzystywania przez mózg informacji sensorycznej, w wyniku czego codzienne interakcje z otoczeniem danej osoby są nieefektywne. Stymulacja sensoryczna może wywołać trudności w ruchu, emocjach, uwadze lub reakcjach adaptacyjnych tej osoby” (C. S. Kranowitz, Nie – zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie). Naprzeciw powyższym trudnościom wychodzi diagnostyka i terapia procesów integracji sensorycznej, którą praktykujemy w naszym Centrum Medycznym.

  1. TERAPIA RĘKI
  2. KONSULTACJA NIEMOWLĄT I MAŁYCH DZIECI DO 3 R.Ż.

Jednym z warunków prawidłowego rozwoju małego człowieka jest stworzenie warunków, które umożliwiają mu poznawanie własnego ciała oraz eksplorowanie otoczenia, w którym na co dzień wzrasta. Dlaczego warto dbać o to już od narodzin? Niezwykle cenną właściwością mózgu jest jego neuroplastyczność. Układ nerwowy dziecka kształtuje się poprzez doświadczenia i stymulacje, którym jest poddawany. Dziecko, aby w pełni się rozwijać potrzebuje różnorodnych bodźców i ich powtarzalności. Ilość połączeń w mózgu wpływa na to, jak dziecko funkcjonuje (jak zapamiętuje, jak spostrzega i uczy się świata). Pierwsze trzy lata życia dziecka są okresem największej plastyczności mózgu. Brak stymulacji z tego okresu nie jest prosty do nadrobienia.

Zatem co robić z dzieckiem? Co wybierać z wachlarzu artykułów, zabawek I akcesoriów proponowanych na rynku? Jak nie doprowadzić do przestymulowania i tym samym niepokojących zachowań u dziecka?

Konsultacja według potrzeb może obejmować:

  • ocenę procesów samoregulacji związanych z przetwarzaniem bodźców sensorycznych;
  • poradę jak (prze)stymulować rozwój zmysłowy dziecka?
  • poradę jak mądrze bawić się z niemowlakiem?
  • poradę jakie zabawki i pomoce wybierać i jak z nich korzystać?
  • DIY – zabawki i aktywności, które można przygotować samemu.

 

  1. SMYKO-MULTISENSORYKA®

Są to zajęcia sensoryczne, których program został stworzony w oparciu o założenia teorii integracji sensorycznej przez doświadczonego pedagoga, terapeutę integracji sensorycznej.

SMYKO – MULTISENSORYKA® to zajęcia o charakterze:

  • Rozwojowym – wspierają całościowy rozwój dziecka.
  • Profilaktycznym – zapobiegają powstawaniu deficytów sensorycznych – związanych z tzw. deprywacją sensoryczną (czyli zbyt małą ilością różnorodnych bodźców potrzebnych do prawidłowego rozwoju).
  • Przesiewowym – prowadzący jest w stanie wstępnie określić profil sensoryczny dziecka – jeśli dziecko nadmiernie poszukuje lub konsekwentnie unika pewnych bodźców sensorycznych. Jest to pierwszy krok w celu wykrywania zaburzeń integracji sensorycznej.
  • Edukacyjnym – rodzice i opiekunowie dowiadują się, w jaki sposób prawidłowo stymulować zmysły maluszka poprzez proste aktywności i zabawę.
  • Zabawowym – zajęcia odbywają się poprzez zabawę.
  • Nastawionym na proces – a nie na efekt. Na zajęciach najważniejsza jest sama zabawa i doświadczanie, a nie wykonanie konkretnej pracy plastycznej czy zadania.

 

Dla kogo?

Zajęcia są skierowane do WSZYSTKICH dzieci od 6 miesiąca do 6 roku życia (a nawet starszych) i ich rodziców lub opiekunów, z podziałem na grupy wiekowe (na ten moment zajęcia będą organizowane dla dzieci w wieku od 6 do 14 miesiąca).

Zapraszamy wszystkie dzieci, a w szczególności dzieci z grupy ryzyka zaburzeń integracji sensorycznej, czyli:

  • ciąża wysokiego ryzyka (m.in. bliźniacze i wieloracze, in-vitro, zagrożone),
  • nieprawidłowości okołoporodowe, – porody przez cesarskie cięcie,
  • wcześniactwo,
  • obniżona punktacja Apgar,
  • nieprawidłowości w napięciu mięśniowym (obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe, asymetria)
  • problemy z ssaniem,
  • późne osiąganie kamieni milowych w rozwoju,
  • dzieci o wysokich potrzebach „High Need Baby”(mało śpią i często się wybudzają, trudno zasypiają, bardzo dużo płaczą, chcą być ciągle noszone bądź unikają kontaktu fizycznego),
  • dzieci nadwrażliwe na bodźce.

Jak są prowadzone?

  • Na zajęciach stymulujemy wszystkie zmysły (7, a nawet 8!), przede wszystkim skupiając się na 3 podstawowych systemach zmysłowych.
  • Zajęcia są modyfikowane do możliwości i potrzeb poszczególnej grupy.
  • Każde zajęcia przebiegają wg stałego planu, w specjalnie przygotowanej do tego sali.
  • Zabawy i aktywności są proponowane przez prowadzącego, ale jest też czas na zabawę własną.
  • Nigdy nie zmuszamy i nie robimy nic na siłę, zajęcia są tak zaaranżowane, aby każdy znalazł coś dla siebie – staramy się podążać za dzieckiem na ile to tylko możliwe i pod tym kątem modyfikować zabawy.
  • Rodzice dostają informacje w jaki sposób bawić się z własnym dzieckiem i dlaczego.
  • Standardem na zajęciach jest również możliwość podwieszenia sprzętu stymulującego układ przedsionkowy.
  • Specjalnie do programu SMYKO- MULTISENSORYKA® została napisana ścieżka dźwiękowa© (przez profesjonalnych muzyków/ muzykoterapeutów z Evana Studio), która odpowiada poszczególnym częściom zajęć.

Na zajęciach jest mnóstwo: słuchania i śpiewania, masowania i dotykania różnorodnych faktur, ściskania i zgniatania, malowania i paćkania się, obserwowania i doświadczania, smakowania i wąchania, ruszania się i huśtania/bujania, nieskrępowanego poznawania świata wielozmysłowo.

Wszystko po, to żeby jak najlepiej wspierać dzieci oraz edukować rodziców: jak w prosty sposób, poprzez zabawę wspierać rozwój własnego dziecka na co dzień, czerpiąc przy tym dużo radości i satysfakcji ze wspólnej zabawy.

  1. ZAJĘCIA GRUPOWE DLA UCZNIÓW Z TRUDNOŚCIAMI W NAUCE

Zapraszamy do udziału w zajęciach uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce, a więc:

  • dyslektyków
  • dysortografików
  • dysgrafików
  • dyspraktyków
  • a także dzieci znajdujące się w grupie ryzyka dysleksji

Atrakcją naszych zajęć jest wykorzystanie RUCHU będącego podstawą wszystkich działań w tym także możliwości uczenia się. Dość często trudnościom w nauce towarzyszą problemy z Integracją Bilateralną, a więc ze współpracą, koordynowaniem symetrycznych i asymetrycznych ruchów a także z przekraczaniem linii środkowej ciała. Przekłada się to bezpośrednio na niezrozumienie instrukcji, problemy w rozróżnianiu prawej i lewej strony, nieprawidłowe przetwarzanie słuchowe, problemy z czytaniem, pisaniem, mówieniem, pamięcią.

Dzięki Metodzie Bilateralnej Integracji polegającej na wykonywaniu odpowiednio dobranych ćwiczeń a dokładnie sekwencji ruchowych, w sposób przyjemny i atrakcyjny dla dzieci usprawniamy pracę obu półkul mózgowych oraz rozwijać połączenia nerwowe.

Program Integracji Bilateralnej można łączyć z innymi programami, dlatego też równolegle wykorzystujemy Program Integracji Odruchów według Sally Goddard.

Program Integracji Odruchów według Sally Goddard nazywany inaczej „Wspomaganiem Rozwoju Dzieci Ze Specyficznymi Trudnościami W Nauce” opiera się na powtarzaniu naturalnych, prawidłowych wzorców ruchowych, jakie wykonuje dziecko w pierwszym roku życia, co ma wpłynąć na dojrzałość neuromotoryczną oraz usprawnić funkcje i obszary warunkujące proces uczenie się i zdobywania informacji.

  1. ZAJĘCIA GRUPOWE DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI EMOCJONALNYMI

PROGRAM ZAJĘĆ:

  • Poznanie emocji i ich sygnałów płynących z ciała:
  • Termometr złości: ile nas, tyle emocji.
  • Praca z bajkami terapeutycznymi – dla grupy młodszej.
  • Mentalne techniki zarządzania emocjami – dla grupy starszej.
  • Tworzenie palety barw emocji.
  • Ekspresja emocji na co dzień – kompletowanie narzędzi pomocnych w akceptowanym wyrażaniu przeżywanych uczuć: np. torba złości, krzesło zastanowienia, słoik spokoju.
  • Uzewnętrznianie emocji w ruchu i tańcu.
  • Granice ciała i emocji – warsztat arteterapeutyczny.
  1. SENSO-KAWKA
  • Mózg a emocje. Temperament człowieka.
  • Rozwój integracji sensorycznej a zachowanie.
  • Czym jest podwrażliwość i nadwrażliwość na bodźce?
  • Jakie aktywności pomagają w wyciszeniu? Wypróbujesz na sobie!
  • Pozytywna dyscyplina – co zamiast nagród i kar?
  • Porozumienie bez przemocy. Poznaj język życia: komunikaty i zwroty przydatne w codziennej rozmowie z dzieckiem, partnerem, szefem.
  • Spotkanie z własną złością.

CENNIK

Terapia psychologiczna małego dziecka z trudnościami rozwojowymi (0-7 rok życia)

DIAGNOZA PSYCHOLOGICZNA POZIOMU ROZWOJU INTELEKTUALNEGO (0-69 ROK ŻYCIA)

KONSULTACJA PSYCHOLOGICZNA W ZAKRESIE TRUDNOŚCI WYCHOWAWCZYCH I EMOCJONALNYCH

  • Pierwsza wizyta/konsultacja/diagnoza SI- 150 zł
  • Każda kolejna wizyta (diagnoza SI- przewidziane dwa spotkania lub więcej, w zależności od potrzeb i możliwości dziecka) – 100 zł/h
  • Pisemna opinia na prośbę rodzica – 50 zł
  • Terapia SI – 90 zł/50 min
  • Konsultacja niemowląt i małych dzieci do 3 r.ż. – 100 zł/h
  • Smykomultisensoryka: Karnet miesięczny (4 wejścia dziecka i opiekuna) – 160 zł
  • Jednorazowe wejście dziecka i opiekuna – 50 zł
  • Zajęcia grupowe dla uczniów z trudnościami w nauce

KOSZT ZAJĘĆ: 50 ZŁ. OBOWIĄZUJĄ KARNETY MIESIĘCZNE, CENA UZALEŻNIONA JEST OD ILOŚCI ZAJĘĆ PRZYPADAJĄCYCH NA DANY MIESIĄC.